NLP coaching u ljubavi

Jeste li znali da su neka od naših ponašanja povezana s načinom kako se i koliko koristimo našim osjetilima, što određuje kojim "jezikom govorimo". 


Vi i vaš partner između slike, riječi i dodira


Jeste li znali da su neka od naših ponašanja povezana s načinom kako se i koliko koristimo našim osjećajima, što određuje kojim "jezikom govorimo". Svako od nas preferira primanje informacija iz vanjskog svijeta s jednim osjetilom češće, radije i više. NLP tehnika razlikuje tri osnovna tipa s obzirom na korištenje osjetila. Vizualni su oni koji se primarno i najviše koriste osjetilom vida, auditivni su oni koji se primarno i najviše koriste osjetilom sluha, dok kinestetičari preferiraju dodir, osjećaje, iskustvo... 

Amela i Edin uspješni su poslovni ljudi u ranim tridesetima. U sretnoj su ljubavnoj vezi i odlučili su živjeti zajedno. Iznajmili su stan i započeli zajednički život. Nakon mjesec dana zajedničkog života, počele su prve svađe koje su postale sve češće, dok nisu postale svakodnevnicom. Iako nesretni zbog sukoba, Edin i Amela nisu razumjeli zbog čega te svakodnevne trzavice i svađe.

Amela je često plakala, a Edin je često bio ljut i povlačio se u sebe. Uzroci sukoba uglavnom su bile sitnice mislili su svaki za sebe iEdin i Amela . Svaki je za sebe vjerovao kako je u pravu i kako je druga strana kriva. I dogodila se svađa za koju možemo reći da je kap koja je prelila čašu ili ono što je bilo početkom pozitivne promjene u životu Amele i Edina.

Amela je došla kod mene na coaching, očiju otečenih od plakanja, sjela i krenula s lavinom izjava: Kako mi može to raditi? Iz čista mira se naljuti na mene ili zbog sitnice, kao npr. kad pitam zašto je kupio zeleni deterdžent za posuđe umjesto narandžastog. Onda zašuti i ne govori. On je kao savršen. 

Kad mu nešto objašnjavam, gleda u mene "blijedo" i stalno mi govori da sporije pričam. Često mi postavlja takva pitanja da pomislim kako je mentalno retardirani da je to nekako vješto prikrivao pa ja to nisam uspjela vidjeti.

 Kad dođe s posla, njegova je odjeća razbacana svuda po stanu, ne mogu to gledati. Kupovali smo dvosjed i našli smo prekrasan, prelijep, ali njemu nije bio udoban i bio mu je nepraktičan!

Kako dvosjed može biti nepraktičan? Valjda je važno da je lijep, nećemo spavati na njemu. Unatoč svemu, ja ga još uvijek volim. Što da radim?

Recept za uspješnu komunikaciju:

Slušajući Amelu  kako je pričala o svojim mukama i problemima, mislili smo kako "sitnice" koje čine svakodnevnicu zajedničkog života udvoje mogu dovesti do velikih problema, ako ne znamo kako ih riješiti.

Imate li bar jedan događaj kad se niste razumijeli s vašim partnerom u svakodnevnim životnim situacijama?

Jeste li bar jednom ušli u sukob s partnerom i osjećali se ljuti, loše, bijesni?

Možda ste poželjeli ga ubiti ilihisterisati , vrištati iz nemoći i svaki puta reagovati isto  kroz ista objašnjenja bez neuspjeha, jer vaš partner uporno reaguje  na ovaj ili onaj način? Jeste li bar jednom razgovarali s vama bliskim osobama o nekim postupcima partnera nastojeći ih razumjeti? Jeste li bar jednom poželjeli uputu za upotrebu partnerovog uma?

Dragi čitatelji, želja vam se ostvarila. Upute su pred vama, u ovom članku, a temeljene su na Neurolingvističkom programiranju (NLP) studiji subjektivnog iskustva i skupu znanja, vještina i tehnika koja vam omogućavaju izvrsnost u svim segmentima ljudskog života, pa tako i u vezama.

NLP je uputa za upotrebu ljudskog uma i recept za uspješnu komunikaciju. Ljudski um funkcionira po određenim pravilima. Nepoznavanje tih pravila dovodi do nezadovoljavajućih rezultata.

Jeste li se, čitajući upute za upotrebu mašine za veš, pokušali služiti mašinom suđa?

NEEE! Kako to da niste? Razlog je sigurno što su to dva različita stroja, za različite stvari, zar ne? Imaju neke zajedničke elemente. Znate da rade na struju, imaju dugme  za on/off , programator s različitim programima koji imaju različitu svrhu; ali, da bi uspješno oprali veš, koristite se mašinom za veš, a ne onu za suđe, poznavajući uputu za njeno korištenje.

I možda se pitate koja je svrha ovoga primjera? Odlično je što se pitate, jer ćete lako odgovoriti na naše pitanje. Kako ste odlučili da ljudi oko vas, pa i vaš partner funkcioniše isto kao i vi? Mi, ljudi imamo mnogo toga zajedničko, ali svako od nas jedinstven, različit i neponovljiv. NLP se upravo bavi proučavanjem tih različitost, jer samo razumijevanjem naših razlika i jedinstvenosti možemo imati lijep, sretan, kvalitetan život i vezu.

Sjetite se događaja kad ste upoznali sadašnjeg partnera. Javlja se fizička privlačnost, "hemija" je proradila, leptirići u trbuhu se osjećaju, u razgovorima razmjenjujete ideje, otkrivate zajedničke teme, interese, pronalazili ste ono što vam je zajedničko i oduševljavali se vašom sličnošću. Stvara se odnos koji podržava koncept romantičarskog emocionalnog odnosa, jedinstva dviju osoba koje postaju jedno, što osjećaj zaljubljenosti apsolutno podržava.

I tako, na krilima zaljubljenosti, par odluči živjeti zajedno, jer zaista, kad ste jedno, teško možete živjeti na različitim mjestima, zar ne?

I kreće život zajedno... Spavamo, jedemo, dijelimo kupatilo, ormare, kuhinju, gledamo tv, kupujemo namirnice, odjeću, zarađujemo, plaćamo račune... i shvatimo da je naš partner, dio nas, naša polovina, otkad živimo zajedno, postala osoba jako različita od nas. Pokušavamo vratiti iluziju osjećaja jedinstva, nastojeći da druga strana postane mi. Kreće korištenje mašine za veš za pranje posuđa...

Prenesenim značenjem: u ljudskim odnosima kreću sukobi, svađe, loši osjećaji i nestaje onaj zanos s početka veze, a gomilaju se problemi. Govorite istim jezikom a ne razumijete se.

Kako spriječiti takav razvoj situacije u odnosima i smanjiti svađe, sukobe i nesporazume na najmanju moguću razinu? Kako imati sretnu, poticajnu vezu?

Faktor ljubav:

Ljubav je prvi i najvažniji uvjet. Ljubav različito definiraju znanstvenici, filozofi, a opjevana je i oslikana u svim umjetnostima. Ljubav je ono što vi vjerujete da jest za vas. Kad imate i osjećate ljubav, važno je kako ćete međusobno komunicirati.

Kvalitetno komunicirati različito je od međusobnog razgovaranja. Jeste li znali da komunikaciju čini samo 7 posto riječi? Tonalitet, znači način na koji ćete izgovoriti neku riječ, čini 38 posto komunikacije, a govor tijela 55 posto komunikacije. Komunikacija je proces u kome pošiljatelj šalje poruku primatelju, a primateljeva reakcija i odgovor proizlazi iz načina kako je on primio poruku, a ne nužno kako je pošiljatelj poslao.

Uspješna komunikacija je ona u kojoj primatelj primi poruku na svim razinama kako je pošiljatelj poslao, neuspješna i nerazumljiva je kad primatelj primi različitu poruku od one koju je pošiljatelj poslao.

Poznavanje komunikacijski vještina znači poslati i primiti poruku na način i jezikom koji oboje razumijemo. Sigurno vam se bar jednom dogodilo da ste nekom nešto objašnjavali i druga strana nije to shvatila na način koji ste željeli. Kako je moguće da se ne razumijemo iako smo odrasli ljudi, istog obrazovanja, ineligencije?

Zamislite da ste se probudili u nepoznatom okruženju, ali ugodnom i lijepom. Otvorili ste oči i pitate prvu osobu gdje ste. Na kojem ćete jeziku pitati? Na svom, naravno. Ako ne dobijete odgovor i ako znate još koji jezik, pitat ćete ponovno. Međutim, može se dogoditi da ni jezik koji znate nije jezik mjesta u kojem jeste. Tada ćete se početi služiti rukama i nogama ne bi li saznali gdje ste. Možda ćete imati sreće i vidjeti neki natpis s nazivom mjesta, a možda nećete imati sreće jer je natpis napisan slovima koje su vama nepoznata.

U komunikaciji mi uvijek iznosimo svoje misli i ideje "iz svoje glave". Jeste li se zapitali da ona druga strana je različita od vas? I ma kako nekog voljeli, može se dogoditi da govorite "različitim jezicima". Veoma se često događa u komunikaciji, da iako govorimo istim jezikom teško se razumijemo i često ne razumijemo.

Primjer 1. Zamislite situaciju kada par kupuje dvosjed. Jednom su glavni kriterij ljepota i boja dvosjeda, a drugom udobnost i funkcionalnost. Rješenje je ujediniti kriterije, naravno, samo ako nema takvog dvosjeda koji zadovoljava sve kriterije. Čiji će kriteriji pobediti bez rasprave zaintereisranih strana?

Primjer 2. Partner/ica priča o planovima i obvezama za sljedeći dan, slože se i dogovore bez potvrde, a sljedeći dan partner/ica je zaboravio je većinu stvari koje su dogovorili.

Primjer 3. Partner i partnerica se raspravljaju. Jedan se približava drugom u želji da ga dodirne. Međutim, kako se jedan pribiližava,tako se drugi udaljava, kao da bježi.

Primjer 4. Jedan od partnera uvijek traži da se stiša tv, radio, smetaju mu zvukovi dok radi. Drugi može raditi bez problema uz zvukove i zaboravlja kako njegovom partneru smetaju zvukovi, on/a nemaju to iskustvo.

Poznati su vam primjeri iz vaše svakodnevnice ili nekog iz vaše okoline?

Kako koristiti osjetila:

Jeste li znali da su neka od naših ponašanja povezana s načinom kako se i koliko koristimo našim osjetilima, što određuje kojim "jezikom govorimo".

Dakle, svatko od nas preferira primanje informacija iz vanjskog svijeta s jednim osjetilom češće, radije i više. NLP razlikuje tri osnovna tipa s obzirom na korištenje osjetila.

Vizualni su oni koji se primarno i najviše koriste osjetilom vida, auditivni su  oni koji se primarno i najviše koriste osjetilom sluha, dok kinestetičari preferiraju dodir, osjećaje, iskustvo. Preferirajuće korištenje osjetila uzrokuje mnoga ponašanja, koja se razlikuju ovisno o tipu.

Vizualcima je jako važno vidjeti svijet oko sebe. Ljepota je njihov glavni kriterij i pokretač. Između funkcionalnosti i ljepote biraju ljepotu. Vizualci će kupiti cipele koje ih žuljaju (nema veze sa spolom, iako je uobičajeno mišljenje da tako nešto rade češće žene), vole boje, važan im je izgled. Prepoznat ćete ih po uspravnom držanju, brzom pričanju i koriste se riječima kao što su lijepo, vidjeti, gledati, slika, vizija, sjajno vide svjetlo u tami i imaju blistave ideje...

Oni vide je li kolač ukusan i stave ga u usta! Misle u slikama i često izgovaraju nepotpune rečenice, moraju gledati u vas dok razgovaraju s vama. Znaju klimati potvrdno dok vas slušaju, ali oprez oni vam samo potvrđuju slušanje, a ne potvrđuju nužno slaganje s vama. Veoma su loši u praćenju i pamćenju verbalnih uputa.

Njima doslovno trebate crtati da vas čuju i razumiju! Ima ih 45 posto u populaciji (muškaraca i žena).

Auditivcima je važno čuti svijet oko sebe. Vrlo su dobri u slušanju drugih, pamte odlično verbalne upute i često vas ne gledaju dok pričate s njima, držeći glavu nagnutu na jednu stranu. Smeta im buka dok rade.

Možete ih prepoznati po nagnutoj glavi na jednu stranu dok im govorite, nekad i pridržavaju bradu rukom. Koriste se riječima kao slušati, zvuk, riječ po riječ, harmonija, oni su na istoj valnoj duljini... Vole glazbu, elokventni su, vole diskusije. Ima ih 15 posto u populaciji.

Kinestetičarima je važno proživjeti i iskusiti svijet oko sebe. Spori su u govoru, većinom hodaju pognutom glavom i gledaju dolje. Važno im je da se osjećaju ugodno. Vole dodire i blizinu ljudi u komunikaciji. Nova iskustva usvajaju sporo jer moraju to odraditi, nije im dovoljno samo da vide ili čuju.

Koriste se riječima osjetiti, učiniti; teško im je pri srcu ili im srce skače od sreće. Njihov prvi kriterij je ugoda i izbjegavaju sva iskustva koja u njima izazivaju loše osjećaje.

Sigurni smo da su vam sada neke situacije iz vašeg svakodnevnog života razumljivije.

I tako je Amela s našeg prvog zajedničkog coachinga otišla nasmijana, jer je naučila mnogo toga novog o sebi i Edinu, što će im pomoći da izbjegnu nesporazume, uzrokovane njihovom individualnošću. Naučila je da je ona vizualna, a Edin kinestetičar. Naučila je da boje deterdženta za suđe i udobnost dvosjeda mogu biti uzrokom nesporazuma i svađa, ali i ne moraju.

10 savjeta za uspješno korištenje ovih znanja:

Svi smo mi različiti i jedinstveni. Razumijevanje i poštovanje tih razlika je preduvjet uspješnog ljubavnog odnosa.

  1. Pročitajte ovaj članak zajedno s partnerom i zajednički odredite kojem tipu pripadate.
  2. Zabavljajte se pri tome i sjećajući se pojedinih situacija s partnerom koji vas svrstavaju u jedan ili drugi tip. Ukoliko se teško odlučujete za jedan tip, slobodno ujedinite karakteristike onih tipova u kojima se pronalazite.
  3. Odaberite jedno ponašanje koje vas uzrujava kod partnera, kao i partner vaše ponašanje, a karakteristično je za jedan od prije navedenih tipova.
  4. Dogovorite signal koji ćete upotrijebiti i skrenuti pažnju partneru na njegovo ponašanje. Važno je da vizualci signal mogu vidjeti, auditivci čuti, a kinestetičari osjetiti. Može biti riječ, pokret, zvuk, dodir.
  5. Nakon davanja signala pričekajte i dopustite partneru da prilagodi svoje ponašanje, ako je potrebno - ponovite signal.
  6. Prilagođavanje ponašanja znači da svoje ponašanje zamijenite nekim ponašanjem (male promjene su dovoljne i moraju biti prirodne) iz grupe ponašanja partnera koji je dao signal. Kao primjerje toda  kinestetičar da signal vizualcu da prebrzo priča; vizualac uspori govor koliko je njemu moguće i prirodno. Zapamtite! Vizualac teško može postići sporost kinestetičara u govoru. Mali pomaci su dovoljni. Cilj je prilagodba umjesto mijenjanje! Kinestetičar je jako spor i vizualac je već jako nestrpljiv i daje signal kinestetičaru, koji može malo ubrzati govor. Kinestetičaru pomaže kad podignete glavu i pogled s poda ispred sebe!
  7. Proces davanja signala i prilagodbe vrijedi za oba partnera.
  8. Budite duhoviti u situacijama kad se ne razumijete. Naš brak je vizualno-kinestetički. Dragan je vizualan, a Dragana kinestetičar i na duhovit način objašanjavamo pojedine situacije i tako spriječimo konflikt.
  9. Primijetite zajedno razliku i promjene u komunikaciji.
  10. Zapamtite da ste se u partnera zaljubili zato što je takav kakav jest!

( UNAPRIJEDITE PARTERKI ODNOS kroz sesije / razgovor sa mnom kao life & business coach u rješavanju partnerskih odnosa, nesporazuma, konflikata, situacija koje zajedno ne možete riješiti )


Ova meditacija vam može pomoći da gradite skladnije i ljepše odnose . Stavite slušalice i opustitese. Možete zajedno raditito ili kadaste sami. Nemojte zaboraviti staviti like ili subscribe da možete nastaviti pratiti dalje da bi vaš lični razvoj bio na puno većem i boljem nivou